Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Orkdal Høyre lovte nei til detaljhandel på Laksøra

DSC_0004.JPG

I 2015 gikk Orkdal Høyre til valg på nei til detaljhandel på Laksøra. I formannskapet 4. oktober sa Høyre ja til detaljhandel helt ned i bygg på 1800 kvm på Laksøra.

Onsdag avgjør kommunestyret om handelen skal spres utenfor sentrum, og i så fall hvor store bygg som skal kreves for såkalt storhandel.

6-5 for liten storhandel
Formannskapet foreslo med 6 mot 5 stemmer å godta bygg på minimum 1800 kvm inkludert lager som kundene har adgang til.

Mindretallet ville utstette for å skaffe mer kunnskap, særlig om følgene for sentrum og sentrumsutvikling.

Dette sa Orkdal Høyre til egne velgere før siste kommunevalg:

"Vi ønsker ikke detaljhandel på Laksøra og Beitøra. Plasskrevende varer kan akspeteres."

Plasskrevende varer vil si dagens bestemmelse om blant annet bil, byggevarer og hagesenter (som Plantasjen).

Rådmannen gikk opprinnelig inn for å oppheve dette kravet og å tillate handel i bygg ned til 1500 kvm. Samtidig skriver rådmannen i saksutredninga at storhandel vanligvis ønsker bygg fra 3000 kvm og oppover.

Orkanger Sentrumsforening har dokumentert at de handelsaktørene som er lansert som aktuelle kandidater på Laksøra bruker bygg på over 3000 kvm:

Fakta
IKEA: Over 20 000 kvm.
Biltema: Bygger nå 4000-5000 kvm flere steder og har oppgitt 3000 kvm som minimum på Orkanger.
XXL: 4000 kvm på Tiller.
Jula: 3300 kvm på Tiller.

1800 kvm inkludert "publikumslager" åpner for dagligvare. Coop Extra på Fannrem er ca 1800 kvm.

Fylkesmannen advarer mot å spre handelen til Laksøra pga risiko for å skade sentrumsutviklinga og å øke den interne bilbruken. 

Risiko for sentrumsdød
Forskning viser en klar sammenheng mellom handelsspredning og sentrumsdød. Orkdal kommune har som vedtatt mål å bygge et kompakt sentrum med gangavstand mellom tilbud.

I tillegg til å avvise detaljhandel på Laksøra/Beitøra sa Orkdal Høyre følgende til velgerne i 2015:

  • Vi ønsker å utvikle et lunt og intimt sentrum på Orkanger. Bilene må spille andrefiolin.
  • Med bystatus følger forpliktelser, og vi må derfor jobbe for et levende og kompakt sentrum på Orkanger.

I virkeligheten er Orkanger en bilby som kan bli enda mer bilbasert ved å spre handelen til enda en satelitt. Måinger viser at 86 prosent av all transport i Orkdalsveien på Orkanger er biltrafikk. Sykkelbruken har gått ned.

Sentrumsgata.jpg

Orkanger er en bilby.

 

Publisert 20.10.2017


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse