Fagtidsskriftet MTlogistikk skriver dette om havneplanene på Orkanger: "Orkdalsordfører Gunnar H. Lysholm ser for seg 350 dekar (50 fotballbaner) med gods og vil fylle Orkanger Havn med containere. Han ønsker å tilby lagerplass for hele Midt-Norge."
Tidsskriftet følger norsk transportbransje og samferdselspolitikk tett. MT i navnet MTlogistikk står for Moderne Transport. Nettstedet/bladet skriver om havna på Orkanger i forbindelse med vedtaket i formannskapet før jul. Der sa politikerne nei til å gi havna alt den ber om av arealer uten å ta hensyn til det pågående arbeidet med ny arealplan. Høringsfrist 1.mars Vedtaket i formannskapet er ikke et nei til storhavn, mest trolig bare en utsettelse slik at folk kan få uttale seg innen en høringsfrist 1.mars (se nederst). MTlogistikk.no skriver da også i oppslaget at "Midt-Norges containerhavn må vente litt." I motsetning til andre steder har storhavnplanene skapt liten debatt i Orkdal. Utenfor Orkdal er det gitt et inntrykk av at Orkdal tar imot alt havna ber om uten å stille krav. Ordfører Gunnar H. Lysholm har fortalt på åpne møter at befolkningen i Orkdal er vant til støy og industri. Ordfører Gunnar H. Lysholm fikk da også transportbransjens "Logistikk-pris for Midt-Norge" i februar som takk for positiv holdning. Det blir omtalt i MTlogisikk. Les artikkelen her. MTlogistikk skriver at Lysholm var leder i representantskapet i det interkommunale havneselskapet inntil i fjor.
Spørsmål uten svar Men også i Orkdal er det etter hvert reist en rekke kritiske spørmål knyttet til det å bli Midt-Norges lagerplass. De tre mest sentrale temaene: 1. Havna vil fylle opp svære arealer i sjøen utenfor Råbygda. Landskapet endres. Råbygda Vel er svært kritisk. 2. Enorme transportmengder skal presses gjennom vegsystemet på Orkanger. Det finnes ikke penger eller planer for å løse trafikk- og støyproblemer. 3. De siste næringsarealene går til lagerplass i stedet for til virksomhet som kan gi mange arbeidsplasser. Orkanger Vel og Råbygda Vel sendte 6.oktober brev med konkrete spørsmål om disse temaene til Trondheim Havn og næringsavdelinga i Orkdal kommune. Havna og kommunen har valgt ikke å gi informasjon, selv om mange av spørsmålene gjelder dagens situasjon og er enkle å svare på. MTlogistikk.no nevner noe av virksomheten Orkanger/Råbygda vil få takket være ei storhavn: Trailerparkering, vaskehall for trailere og kontorbygg. Kartet: Havna ønsker å ta i bruk hele det lyseblå området. * Den innerste delen på land har havna opsjon på å kjøpe for 550 kr per kvm. * Den ytterste delen - i sjøen foran Råbygda - er viktigste tema i arbeidet med ny arealplan. Høringsfristen er 1.mars. Deretter skal politikerne vedta om sjøen skal fylles opp til framtidig havneområde eller ikke. * Det mørkeblå er havnebasseng; manøvreringsområde for skipstrafikk ved oppfylling i sjøen.
Publisert 29.12.2013 |