Over nyttår stenger Esso-stasjonen ved Amfi (Domus). Dermed forsvinner mange tiårs bensin og kiosk. Etter hvert kommer også selve bygget vekk. Et lite landemerke faller.
PS: Hvor lenge skal Coop Orkla Møre gi bare 1 prosent kjøpeutbytte mens Trondos gir medlemmene 3 prosent?
Esso-stasjonen står i veien for det nye bygget som Coop Orkla Møre planlegger. 13 000 kvm varehus skal utvides med 9 000 kvm. Mye parkering kommer også bort. Coop ønsker et samarbeid med Orkdal kommune om ny parkering under bakken i retning rådhuset. Planene forutsetter et mindre inngrep i parken ved Bårdshaug Herregård. Det er trolig kontroversielt. I tillegg har Orkdal kommune fått utarbeidet en sykkelstrategi, siden kommunen har vedtatt ambisiøse mål om økt sykkelandel og mindre bilkjøring. I forslaget til sykkelstrategi anbefaler eksperter i Statens Vegvesen fortau på begge sider av Orkdalsveien - også forbi Bårdshaug Herregård. Det betyr trolig at veien må flyttes litt mot øst for å unngå å beskjære den smale stripa med park mellom veien og den gamle herregården. Et slikt tiltak vil gjøre myke trafikanters adkomst til Amfi mye bedre.
PS: Apropos Coop Orkla Møres omfattende planer: Hvor lenge skal Coop Orkla Møre operere med usle 1 prosent kjøpeutbytte?Utbyttet ble redusert fra 2 til 1 prosent for flere år siden pga økonomiske problemer. Trondos har til sammenligning 3 prosent kjøpeutbytte - altså det tredobbelte. Trondos strekker seg helt til Buvika. OTI konkurrerer om å bli størst: OTI-sentret planlegger samtidig å øke fra 12 000 til i første omgang
22 000 kvm (samme som Amfis plan). Men på OTI legger man i tillegg opp
til enda et byggetrinn på 8 000 kvm. Blir det gjennomført, er OTI desidert storebror målt i areal. Også OTI sliter med tilbudet til gående og
syklende, som Orkdal kommune prioriterer høyt hvis man skal tro Orkdal
2040. OTI-eierne mener kommunen må ta en stor del av regninga for gang-
og sykkelveg ettersom barn som bruker Orklahallen skal benytte tilbudet i
Tverradkomsten.
Publisert 19.12.2011 |