Trafikkreglene på Nerøra stammer fra da Kåresgata var handlegate, mener noen. Andre vil beholde dagens system. Nå må politikerne avgjøre hvor bilene skal kjøre. Sentralt i striden står envegskjøring ved Solbugården i krysset Orkdalsveien/Kåresgata.
På bildet koster det 4 200 kroner å kjøre rett fram, i stedet for å svinge til venstre ned Kåresgata. Flere har måttet punge ut. Politikerne har skjøvet saken mellom seg siden Vibeke Ulvin (V) første gang tok opp trafikkforholdene på Orkanger i en interpellasjon 26.september i fjor. Konklusjonen ble å se på trafikkløsninger i forbindelse med ny kommuneplan. Nå har Bjørn Johan Vullum (beboer i området og politiker for Småbylista) utfordret hovedutvalg teknikk for å løse et av de mest betente spørsmålene. Vullum foreslår: - Fjern inkjøring forbudt ved Solbugården i retning sentrum.
- Innfør parkeringsforbud i det samme området.
Andre vil beholde forbudet, og parkerer i gata. Parkering gjør det vanskeligere å kjøre fort og ulovlig, men også vanskelig å brøyte.
Bildet illustrerer konflikten og brøyteproblemene. Det er forbudt å kjøre ut i Orkdalsveien mot Orkanger sentrum, men lov å svinge til venstre ned Kåresgata. (Alle bilder er hentet fra kommunens dokumenter i saken).
Orkdal kommune ønsker å innføre parkering forbudt om vinteren, ifølge Ivar Lillery i teknisk etat (sitat fra Vullums forslag). Temperaturen steg kraftig da politiet gjennomførte kontroll tidligere i år. Folk var opprørt etter å ha fått 4 200 kroner i bøter for å kjøre slik de mener det er mest trafikksikkert. Men et forbud er et forbud så lenge skiltet står. Politiet varslet også nye kontroller.
Begge parter argumenter med trafikksikkerhet:
* De som vil beholde gjennomkjøring forbudt viser blant annet til at det er utgang fra Solbugården rett ut i gata, og svært uoversiktlig. * De som vil oppheve forbudet viser til at trafikken ledes vekk fra den sikreste vegen og inn i langt trangere og mer uoversiktlige gater. Claussens gate (bildet under) er den nærmeste snarvegen:
Bjørn Johan Vullum ber teknisk hovedutvalg ta fatt i saken med følgende begrunnelse i kortform: - 23 boenheter i Orkdalsveien og Søndre Skjulsviks gate tvinges til å kjøre i trafikkfarlige gater i stedet for å bruke korteste veg forbi Solbugården når de skal mot sentrum.
- Den forbudte vegen er oversiktlig og tryggest av alle alternativer.
- Biltrafikken ledes gjennom trange boliggater.
- Claussens gate er nærmeste alternativ - uten fast dekke og ekstremt trang og uoversiktlig.
- Johan Bojers gate er neste - også den uten fast dekke.
- Neste omveg deretter er Grensen og Dordigata. Der ligger to barnehager.
Publisert 02.07.2013 |