Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Ny smell: Thamshavnbanen tas opp politisk

pmateriell1_1.jpgNå blir sikkerheten ved Thamshavnbanen satt på den politiske dagsorden i Orkdal. Trafikksikkerhetsutvalget tar problemene opp på sitt første møte etter sommerferien. Det skjer etter en henvendelse fra Kjell Arne Hestad, faren til en ung mann som kolliderte med toget på Evjen tidligere i sommer. Denne uka smalt det som kjent på nytt.

Den siste kollisjonen - ved Orkdal kirke - har satt ny fart i debatten på STs diskusjonsforum. Og på ErikP-bloggen ble det like før kollisjonen lagt ut en omfattende artikkel som nevner nettopp overgangen ved Orkdal kirke. 

Diskusjonen følger to hovedspor.
Tilhengerne:
Thamshavnbanen er et viktig kulturminne og en attraksjon for dalføret. Den ligger der som et monument over industrihistorien. Problemet er ikke banen, men bilistene som kjører på rødt.

Motstanderne:
Thamshavnbanen har ingen nytteverdi. Den er en reiselivsbedrift med sugerør i statskassen. Sikkerhetstiltakene ble bygd ned etter at driften stoppet. Samtidig er boligfelt langs linja bygd ut. Risikoen for ulykker har dermed økt.

Dagens drift er godkjent av Jernbanetilsynet. Toget har forkjørsrett. I brevet til trafikksikkerhetsutvalget spør Kjell Arne Hestad likevel om tiltakene er akseptable når:

* Toget går til uregelmessige tider.

* Banen går tvers gjennom tette boligfelt der barn leker.

* Trafikken krysser planoverganger Hestad beskriver som "mer eller mindre gjengrodde".

* Det er etablert snarveier over skinnene.

* Skiltingen delvis består av gule postere på stolper.

Kjell Arne Hestad siterer følgende fra Jernbaneverkets og Jernbanetilsynets trygghetsfilosofi: "Jernbanetransport skal ikkje føre til tap av menneskeliv eller alvorleg
skade på menneske, omgjevnader eller materiell."

Hittil i sommer har det vært to ulykker med materielle skader.

Orkstasjon2_1.jpgThamshavnbanen går i dag til Bårdshaug. Men banens visjon er trafikk helt til Orkanger. Det vil by på store utfordringer på grunn av flere kryssinger i rene trafikkmaskiner.

I tillegg er banen allerede omstridt i Orkdal fordi den begrenser muligheten for å utnytte arealene på Orkanger. Venstres Arne Grønset har omtalt dette som "landnåm" fra Meldal i en tidligere debatt om arealbruk.

I den nye klima- og energiplanen lanserer politikerne ideen om Thamshavnbanen som pendlertog. Ordfører Gunnar H. Lysholm er positiv til tanken. Farten må trolig settes opp mange hakk om folk skal orke å pendle med banen. Og da vil ulykkesrisikoen øke kraftig.

I ErikP-bloggen diskuteres alt fra å bruke skinnegangen til gang- og sykkelvei og til å legge en framtidsrettet svevebane der i stedet for museumstog.

Trafikksikkerhetsutvalget har foreløpig ikke fastsatt dato for sitt neste møte.

 

Publisert 31.07.2009


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse