Varaordfører Oddbjørn Bang i Orkdal skal lede planlegginga av et nytt bomvegprosjekt rundt Orkanger. Interimstyret håper Stortinget kan få søknad om å sette opp bommer før jul 2015. Tungtrafikk fra Havna er ett av flere argumenter for bom-prosjektet E 39-Fv 710.
E 39-Fv 710 er en oppfølging av Bangs forslag om Miljøpakke Orkdal med forlenget innkreving på Thamshavn. Håpet er blant annet å løse utfordringene med økende tungtrafikk gjennom Orkanger. Lensvik-Thamshavn Prosjektet er nå utvidet til å gjelde Fv 710 helt fra Lensvik og E 39 ned Skjenalddalen. Interimstyret konstituerte seg 1.april med Bang som leder og ordfører Hallgeir Grøntvedt fra Ørland som nestleder. Interimstyret skal avklare hvilke vegstrekninger som bør inn i et nytt vegprosjekt, hvor bommer skal stå og hvor mye penger som trengs. Et omfattende utredningsarbeid må til før en søknad kan sendes Stortinget. Ønskeliste Følgende vegstrekninger ble foreslått prioritert på det innledende møtet: 1. E 39 fra Harrangen til kryss Fv 710 i Råbygda (Skjenalddalen). 2. Fv 710 fra Lensvik til Råbygda. 3. E 39 gjennom Orkanger, med avklaring for bruk av Havneveien. 4. Tilgrensende veier. Orkanger som trailer-knutepunkt Havneutbygging som planlagt vil over tid føre til grovt anslått 100 000 flere trailere med containere gjennom Orkanger hvert år. I tillegg kommer økt trafikk via ny E 39 (Skjenalddalen), kraftig vekst i antall laksetrailere og mer trafikk via Fv 710 knyttet til utbygginga av Kampflybasen på Ørland. På toppen av 100 000 containerbiler planlegger Trondheim Havn økt bruk av Grønøra som industrihavn og ny ro ro-havn (trailere kjører av og på skip). Havneveien Alt må via Bårdshaug og/eller Havneveien. Onsdag vedtok flertallet i formannskapet at de ikke vil stenge Havneveien for gjennomkjøring. Saken kommer opp igjen i kommunestyret onsdag ca kl. 15-16. Møt opp og hør hva poltikerne mener.
Havneveien ved badestrendene i Gammelosen.
Følgende deltok på det konstituerende møtet: Oddvar Indergård, ordfører Agdenes. Hallgeir Grøntvedt, ordfører Ørland. Eva Solvi, direktør Statens vegvesen. Karin Bjørkhaug, politisk leder for samferdsel i Sør-Trøndelag. Gunnar Lysholm, ordfører Orkdal. Oddbjørn Bang, varaordfører Orkdal. Halvor Dahl, Orkladal Næringsforening.
På møtet presisterte Karin Bjørkhaug at Havneveien må inn i utredningen. Ordføreren i Agdenes mener at Ingdalsbakkan (Fv 710) må ha topp prioritet.
Fylkeskommunen går inn med 300 000 og kommunene Orkdal, Agdenes og Ørland med 100 000 kr hver til utredningsarbeidet. Ingen krav fra Orkdal Orkdal kommune har så langt ikke vedtatt noen rekkefølgekrav eller andre betingelser knyttet til veg og miljø for å ta imot storhavn for Midt-Norge. PS: Om partene blir enige om en søknad, og Stortinget godkjenner den, vil det trolig ta noen år etter 2015 før det kan komme opp bommer. Bommene ved Thamshavn skal etter planen ned i 2017.
Orkanger - alle rundkjøringers tettsted.
Publisert 06.04.2014 |