Bybane eller trikk langs traseen til Thamshavnbanen kommer til å koste mye. Museumsdrifta kan dessuten hindre kommersiell drift. Det er krevende å kombinere vern og effektiv kollektivtrafikk, påpeker Selberg arkitektkontor i en utredning for Orkdal 2040. To moderne "trikker" vil koste ca. 40 millioner kroner.
Ekspertene til Selberg gir ikke noe råd for eller mot bybane. Deres oppgave var å utrede et framtidig kollektivtilbud i kommunen. Formannskapet ba konkret om å få se fordeler og ulemper ved et pendeltog langs Thamshavnbanen som en del av kollektivpakka. Nå foreligger rapporten, og dette er hovedtrekkene: * Den mest aktuelle strekningen er fra Hov til Fannrem stasjon (4,6 km). * En kommersiell bane må ha nye lokomotiv og vogner - eller "trikk". Det trengs bla. moderne komfort, tilgjengelighet for funksjonhemmede og et automatisk billettsystem.
* Samtidig må dagens kjørestrøm (veksel), sporvidde (smal) og skinnegang beholdes. En verneprosess er i gang. Det gjør at det neppe finnes brukt materiell å få kjøpt som passer til skinner og strøm. * To nye "trikker" vil koste totalt ca. 40 mill. Det vil koste ca. 6 mill. å sette i stand banestrekningen mellom Bårdshaug og Hov. * Sju veier krysser banen på denne strekningen. Omfattende sikringstiltak må til. Planfri kryssing kreves ved Rv. 710 (Shell). Der er det for øvrig politisk stemning for å senke veien i en kulvert under bakken. * En bybane kan kombineres med intern ringbuss for Orkanger-Fannrem-Gjølme. Bybane kan også bidra til at Nettbuss kun stopper ett sted på Orkanger og Fannrem, og at folk tar banen på kortere strekninger mellom bussens hovedstopp. Paradoksalt nok kan museumsdrifta sette en stopper for en revitalisering av Thamshavnbanen for moderne kollektivtransport. Men det skal politikerne etter hvert se nærmere på i et Orkdal 2040-perspektiv. Flere innspill til Orkdal 2040 peker på Thamshavnbanen som svært viktig for kommunens historie og identitet. Andre er sterke motstandere.
Publisert 03.03.2010 |