Rådmannen ber politikerne avvise Allskogs protest mot stenging av Havneveien på kveld, natt og helg. Allskog truer med å bruke Tverradkomsten som alternativ rute for tømmervogntog, men dette er uaktuelt. NB! Nå omtaler Orkdal kommune det som en strategi å få tungtransport over på stamveinettet (E39) - se nederst.
Tømmerbilene er 24 meter lange, det dobbelte av tillatt lengde i Tverradkomsten. Hvis politikerne følger rådmannen, blir dette resultatet:
- Fra i høst stenges Havneveien for gjennomkjøring mellom kl. 17 og 06.30 på hverdager og hele døgnet i helgene.
- Allskog må da kjøre om Bårdshaugbrua, der maks totalvekt er 50 tonn mot 60 tonn på Havneveien. Det betyr flere tømmerbiler for å frakte samme mengde tømmer.
- Men: Statens vegvesen vil oppgradere Bårdshaug bru (ny E39) til 60 tonn i høst. Ifølge rådmannens saksframlegg vil vegvesenet også oppgradere Fv 460 (veien fra Gjølmekrysset og over Vigorbrua til Grønøra) til 60 tonn.
Allskog ber Orkdal investere Allskog er fortsatt ikke fornøyd, fordi Bårdshaugbrua blir en omvei sammenlignet med Havneveien for tømmerbiler fra øst/nord, som fra Skaun. Allskog vil derfor at Orkdal kommune skal asfaltere den nedkjørte og hullete Havneveien. Utbedring gir mindre støy. Rådmannen foreslår at dette må vurderes etter prøveperioden på ett år med delvis stenging av Havneveien. Å pusse opp den kommunale veien mellom Nerøra/Gammelosen og fjorden er anslått til godt over 1 mill. kr. Full stenging er også et alternativ som skal vurderes etter ett år.
Orkdal nå: Tungtrafikk skal vekk fra boliger (!) Allskog sender mange tusen tømmerbiler inn og ut av Orkanger via Havneveien hvert år. Målet er å øke trafikken betydelig. Denne virksomheten skaper praktisk talt ikke arbeidsplasser i Orkdal. Tømmeret måles på en ubemannet stasjon og blir lastet om bord i båter som går til Skogn. I saksframlegget heter det nå at det er en strategi fra Statens vegvesen og Orkdal kommune å sende all tungtrafikk bort fra boliger, skoler og idrettshaller og over på stamveinettet (E39). Havnas konsulent Norconsult anbefaler full stenging av Havneveien, men rådet det ble ikke omtalt i saksframlegget som foreslo delvis stenging. De ledende Høyre-politikerne Linda Hofstad Helleland (leder i Stortiongstes transportkomite) og Torhild Aarbergsbotten (leder av gruppa på fylkestinget) sa til ST denne uka at de forstår godt kravene om å få tungtransporten vekk fra bomiljø og friluftsområder. Høyre lokalt i Orkdal mener derimot at partier og foreninger som arbeider for å få tungtransporten vekk fra Havneveien og bomiljøene spiller hasard med kommunens framtid. Hovedutvalg teknikk behandler protesten fra Allskog onsdag.
Publisert 14.08.2015 |