Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Formannskapet: Ja til mer bom og til bompenger

DSC_0008_1.JPG

Orkdal formannskap sa onsdag enstemmig ja til bompenger for å delfinansiere nye hovedveier på og rundt Orkanger.
Politikerne sa også ja til å forlenge bom på Havneveien. Bommen ble for øvrig nedkjørt igjen i helga (bildet).

Havneveien først:
Veien er stengt med bom mot gjennomkjøring på kveld/natt og i helger som en prøveordning.

Prøvetida skulle gå ut nå i desember, men blir forlenget til 1. september 2017. Årsaken er at veien var åpen i hele sommer for å avlaste E39 da det var utbedringsarbeid på Bårdshaug bru.

Elkem-problem må løses
Prøveordningen skal evalueres i ettertid. Blant annet må kommunen og Elkem Thamshavn se på en mulighet for at lange kjøretøy kommer av og på E39 ved Thamshavn uten å kjøre via sentrum eller Havneveien. Veien inne på fabrikkområdet har en for krappsving idag, men dette kan muligens løses ved å åpne en port.

Dyr bom
Bommen på Havneveien er påkjørt gang på gang trass i tydelig merking med skil, blinkende lys og reflekser. I perioden desember-mars kostet ødeleggelsene Orkdal kommune 115 000 kr.

Nå er vi i gang igjen. I helga lå bommen som et vrak. Bomarma er lett. Tunge kjøretøy kan meie den ned uten at bilene skades.

Lensmann Tor Kristian Haugan var i vinter overrasket over at det er mulig å overse bommen. Den lyser som et juletre, sa Haugan.

Bompenger
En annen type bom: I løpet av noen år kan det komme bomring rundt Orkanger. Ifølge rådmannen i Orkdal er bompenger eneste mulighet til å bygge ny E39 forbi Orkanger, og å utbedre Fv 710 på Geitastranda.

Staten kommer ikke til å betale alt i et slikt milliardprosjekt. Nå haster det å lage en krevende plan for å ha håp om bygging om ca ti år.

Orkdal formannskap tok et aller første steg onsdag. Da sa politikerne enstemmig ja til bompenger som prinsipp. Lignende vedtak må fattes i andre kommuner om "Veipakke Orkdalsregionen" skal bli mer enn prat og møter.

Mye må avklares, blant annet:
* Hvilke prosjekter skal bompengene finansiere?
* Hvor stor bomandel er akseptabelt,, og hvor stor andel må staten bidra med?
* Hvor skal bommer stå, hva skal de koste og hvordan skal man innordne seg med rabatter for å unngå urimelige utslag?

Det kommer senere. Orkdalsordsfører Oddbjørn Bang leder styringsgruppa for "Veipakke Orkdalsregionen", som strekker seg helt til Frøya, Rindal og Rennebu.

Bompenger.jpg

Bompengene på E39 forsvinner 31. januar, men nye kan komme om noen år. Uten bompenger, ingen penger fra staten.

 

Publisert 02.11.2016


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Innsendte kommentarer:

Frank Gulbrandsen 04.11.2016 01:52
Hvis det skal bygges vei i Geitastrand bør det jo settes opp bomstasjon der. Det er ikke fornuftig å la alle innbyggerne i Orkdal betale for en vei som de kanskje ikke bruker i det heletatt. De som bruker veien bør betale for den på lik linje med E39.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse